Chiazaad pudding met kokos en mango

Photobucket

Om weer op krachten te komen na mijn ziekte begin ik de dag met chiazaad pudding. Chiazaad is neutraal van smaak, makkelijk te bereiden en als pudding smakelijk. Voor sommigen is de aanblik van de pudding misschien even wennen, mijn dochter noemt het 'kikkerdril'.
De zaden laat ik in rijstmelk weken. Twee eetlepels chiazaad is genoeg voor een kommetje pudding. De zaden leg ik in een kommetje met twee eetlepels geraspte kokos en een halve kop (125ml) rijstmelk. Na zo'n 15 minuten roer ik even door de pudding om klonten te voorkomen. Je merkt dan al hoe de zaden zacht worden en het vocht opnemen. Bij voorkeur laat ik de zaden een hele nacht weken in het vocht. De volgende ochtend even flink roeren door de pudding en eventueel meer melk toevoegen als de pudding te dik is geworden. Voeg naar smaak agavesiroop toe. Schil en snijd een mango in stukjes en roer deze door de pudding. Smullen maar!


Informatie over chiazaad:

Chiazaad is een van de meest krachtige, functionele en voedzame superfoods ter wereld. Chiazaad is een fantastische bron van vezels, gevuld met antioxidanten, vol van eiwitten, vitaminen en mineralen. Het is de rijkst bekende plantaardige bron voor omega-3 vetzuren. Chiazaad bevat 32% olie dat voor 60% bestaat uit het omega-3 vetzuur, alfa-linoleenzuur.

Bevat meer omega-3 dan Atlantische zalm
Bevat meer antioxidanten dan verse bosbessen
Bevat meer vezels dan zemelen
Bevat meer calcium dan magere melk
Bevat meer eiwit, vezels & calcium dan lijnzaad

Vijf belangrijkste redenen om chiazaad te eten:

Chiazaad is voedzaam
Naast het feit dat chiazaad meer omega-3 vetzuur bevat dan elke andere natuurlijke bron, is het vol van antioxidanten, calcium, eiwit, vezels, en meerdere vitaminen & mineralen.
Chiazaad geeft energie
Chiazaad geeft niet alleen directe energie maar ook uithoudingsvermogen. Op een eetlepel kon een Aztec krijger een hele dag voort.
Chiazaad verminderd hongergevoel
Omdat chiazaad heel veel water absorbeert en een hoog gehalte aan voedingsvezels bevat, helpt het bij het langzaam opnemen van koolhydraten in de bloedstroom
Chiazaad is goed opneembaar
Anders dan bij lijnzaad, hoeft chiazaad niet eerst vermalen te worden voordat het te verteren is. Het menselijke lichaam kan chiazaad gemakkelijk verteren.
Chiazaad is gemakkelijk en veelzijdig
Chiazaad kan direct uit het pak gegeten worden. Of je kunt het door je favoriete gerecht mengen: drankje, smoothie, muesli, ontbijtgraan, salade of wat dan ook. Chiazaad kan jaren bewaard worden!

Geschiedenis
Chiazaad (Salvia hispanica L) wordt al sinds 3500 v.Chr. gebruikt als belangrijke voedingsbron door de bewoners van Midden-Amerika. De plant behoort tot de lipbloemigen (Lamiaceae) en werd door de Azteken Chia genoemd.

De bewoners van Midden-Amerika gebruikten gel van chiazaad op wonden, voor verkoudheid, voor keelpijn, voor maagproblemen, slechte lichaamsgeur, prostaatproblemen, zelfs voor verstopping.

Voor de Azteken was chiazaad een echt krachtvoer. Ze aten de zaden om hun uithoudingsvermogen te vergroten. De Indianen uit het zuidwesten konden een hele dag rennen op één hand vol chiazaad gemengd met alleen maar water. Ze gebruikten het om langs de Colorado rivier te rennen naar de Stille Oceaan om daar handel te drijven.
http://rawfoodsuperfood.com/chiazaad-omega3-450-g.html

4 opmerkingen:

Sprokkelvrouw zei

chiazaad,nog nooit van gehoord, ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tip

Shaheen zei

I still haven't found chia seeds in the U.K, I will have to look harder. Looks delicious.

monique zei

Here we can only order them via the web. You should be able to do so in the U.K. as well. Look for a site where they sell raw and superfoods.

Luseji zei

Ik heb het eindelijk geprobeerd! En toen ik over de vreemde textuur heen was vond ik het heerlijk. Je recepten zijn geweldig!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.